وبلاگ آنالیکا
چگونه یک مهندس پیشرو در تجزیه و تحلیل محصول باشیم؟

چطور در تجزیه و تحلیل محصول یک مهندس ماهر باشیم؟

مهندسان همیشه به دنبال راه‌هایی برای متمایز کردن خود هستند. داشتن یک تخصص خاص، در شرایطی خاص، می‌تواند به گونه‌ای کاملاً پیش بینی نشده، پیشرفت شغلی یک فرد را رقم بزند.

یکی از این تخصص های خاص که در سال‌های اخیر ارزشمندتر شده، دانش تجزیه و تحلیل محصول است.

همانطور که توسعه محصولات مبتنی بر داده، همچنان محبوب و در حال افزایش می باشند، نیاز به اجرا و پیاده‌سازی دقیق و پیچیده‌ی تجزیه و تحلیل محصولات نرم افزاری نیز در حال افزایش می باشد.

ما در این بخش 4 روش را شرح می دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به یک مهندس پیشرو و پیشتاز در تجزیه و تحلیل محصول تبدیل شوید و به طور همزمان، خود را هم برای محصول و هم برای تیم مهندسی، ارزشمند کنید.

1- پیشقدم شدن در اجرای یک برنامه منظم تجزیه و تحلیل برای محصول 

از دیدگاه بسیاری از تیم های مهندسی، تجزیه و تحلیل محصول به عنوان یک موضوع با اولویت درجه دو در نظر گرفته می شود. امروزه با ابزارهای مختلف مدیریت پروژه، بخش های مختلف یک محصول، به اجزای قابل پیاده سازی تبدیل و سپس توسط تیم تولید، پیاده سازی می شود در حالی که برای تجزیه و تحلیل همان محصول، اولویتی در نظر گرفته نمی شود. این روش، مشکلات زیادی را، هم برای تیم مهندسی و هم برای خود محصول ایجاد می کند اما اگر بتوانید هم تیم و هم محصول را از این مشکلات نجات دهید چی؟

یک برنامه وب را در نظر بگیرید که برای تحلیل کاربران آن، در قسمت های مختلف برنامه کد های زیادی برای تحلیل های پیچیده و جمع آموری داده وجود دارد. نقطه ضعف آشکار در این روش، این است که پیچیدگی ها و پیاده سازی های زیاد، احتمال بروز خطا و همچنین اشکال در داده‌هایی که جمع آوری می‌کنید را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به ارائه ی یک محصول ضعیف‌ تر و یک تیم ناراضی می‌شود. جدای از این مشکلات، رخداد خطا در قسمت‌های مختلف برنامه، کاربران محصول و افراد تیم را کلافه می‌کند، زیرا کد نامرتب شده و کار کردن و درک بخش های مختلف آن را پیچیده می‌کند.

در اغلب موارد، هیچ کس به این فکر نمی کند که ریشه مشکلات از کجاست؟ بنابراین همه درگیر یک سری مشکلات مداوم و همیشگی می‌شوند. اما واقعیت این است که تکنیک‌هایی وجود دارد که اجرای تجزیه و تحلیل محصول شما را بسیار ساده و راحت کرده و در موارد معدودی، در کد اصلی برنامه شما تغییر ایجاد می کند.

 

لوگوی آنالیکا

راه حل های قدرتمند، بازاریابی هوشمند

اگر این تکنیک‌ها را بیاموزید و تیم خود را متقاعد به استفاده از آن‌ها کنید و همچنین در اجرای آنها پیشقدم شوید، شما باعث افزایش بهره‌ وری کل تیم خواهید بود. در این حالت شما در عین حال که فقط یک قطعه کد ساده را به محصول خود اضافه کرده اید اما به طور قابل توجهی به موفقیت محصول کمک می‌کنید و به فردی در تیم خود تبدیل می‌شوید که او را متخصص در این موضوع نامیده و از نقش ارزشمندی در تیم برخوردار خواهید شد.

2- شناسایی پیچیده‌ ترین خطاهای‌ قابل ردیابی شدن

اگر تاکنون زمانی را برای تجزیه و تحلیل محصول خود پیدا نکرده‌اید، هنوز در موقعیتی هستید که می‌توانید با شناسایی یک ابزار خوب که می تواند محصول و کاربران شما را تجزیه و تحلیل کند، اثرگذار باشید.

به عنوان مثال، رویداد ثبت نام (signup) را در نظر بگیرید. کاربر برای نام کاربری از شماره همراه خود استفاده می کند اما با خطای “فرمت وارد شده صحیح نمی باشد” مواجه می شود. در بهترین حالت زمانیکه شما کلیه ی فیلد های ورودی کاربر را برای خود لاگ گرفته اید باز هم ممکن است به سختی متوجه شوید که کاربر به دلیل استفاده از کارکتر های فارسی در اعداد، با خطای فوق مواجه شده است. اما اگر از یک ابزار خوب برای تجزیه و تحلیل محصول خود استفاده کرده باشید که مثلا ویدیوی کاربر را برای شما نشان دهد، آیا سریع تر مشکل را شناسایی نمی کنید؟ و آیا نسبت به رفع مشکل کد آن بخش از محصول خود اقدام نمی کنید؟

با آنالیکا هر کاری که بازدید کنندگان وب سایت شما انجام می دهند را بصورت ویدیوی ضبط شده تماشا کنید، توسط گزارشات و نمودار ها، داده های تجزیه و تحلیل شده را مشاهده نمایید و با ایجاد هدف برای بخش های مهم وب سایت خود و ارسال پیام هدفمند، نتایج بهتر کسب کنید.

3- به روز نگه داشتن محصولات از نظر فنی بدون مشکل

فرض کنید که برای تجزیه و تحلیل محصول خود، کدهای مربوط به ردیابی و ثبت رویدادها را در بخش های مختلف محصول خود پیاده سازی کرده اید. حال تصور کنید با تغییرات یک بخش از محصول مدام نیاز باشد تا شما به عنوان یک کارشناس تجزیه و تحلیل محصول، با افراد تیم تولید در تماس باشید که نحوه جمع آوری داده از محصول و کاربران آن، با مشکل مواجه نگردد و یا حتی ممکن است تیم تولید تصمیم بگیرد که بخشی یا تمام Backend را از حالت معماری یکپارچه به میکرو سرویس‌ تغییر دهد.

به این ترتیب، ممکن است نحوه پیاده سازی کد های مربوط به ردیابی و ثبت رویدادها در محیط جدید تغییر کند و یا ممکن است به دلیل تغییرات جدید، رویداد ها بصورت تکراری ثبت شوند. در اینجا نیز بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از یک ابزار آماده برای تجزیه و تحلیل محصولتان می باشد که هرگز شما را درگیر پیاده سازی و به روز نگه داشتن آن، همزمان با بروز نگه داشتن برنامه از نظر فنی نکند.

4- داشتن یک دید عمیق نسبت به محصول

در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست که محصولات عالی را نمی توان بدون طراحی و پیاده سازی عالی ایجاد کرد. بدین منظور که حتی اگر طراحی، بی‌ نظیر باشد، اگر پیاده‌سازی ضعیف باشد، تجربه‌ی کاربری یا UX مناسبی نخواهیم داشت. به همین ترتیب، در صورت ضعیف بودن طراحی، حتی اگر پیاده‌سازی به درستی انجام شده باشد، باز هم تجربه‌ی کاربری رضایت بخش نخواهد بود.

همین مفهوم در مورد بخش تجزیه و تحلیل نیز صدق می کند. ممکن است فردی در تیم، توانایی بالایی برای طراحی یک پلن تجزیه و تحلیل، داشته باشد، اما اگر توسط فردی که تجزیه و تحلیل را پیاده سازی می کند جزئیات طراحی درک نشود و به درستی پیاده سازی نشود، نتایج حاصل به صورت محدود قابل استفاده خواهند بود و یا استفاده از نتایج، اثرات زیانبخش خواهد داشت. در این حالت حتی اگر پیاده‌سازی از نظر فنی بدون خطا انجام شود، باز هم ممکن است تمام اهداف محصول را برآورده نکند.

اما اگر شناخت کافی از دلایلی که یک رویداد را که ثبت و ردیابی می‌کنید، داشته باشید و نتایجی که قرار است از تجزیه و تحلیل، مشخص شود را درک کنید، احتمالاً به عنوان رابط برای همه جلسات در مورد تجزیه و تحلیل محصول، انتخاب خواهید شد. افراد از صحبت کردن با شما لذت خواهند برد، زیرا شما از نیازها و علایق آن‌ها شناخت کافی دارید. در این شرایط شما به طور منحصر به فردی در تحقق اهداف شرکت موثر بوده و از موقعیت مناسبی برخوردار خواهید بود.

درصد کمی از مهندسان نرم افزار ، یک دید عمیق با جزئیات دقیق نسبت به یک محصول دارند و اکثرا برای یادگیری این موضوع اهمیتی قائل نیستند. علاقه مهندسان نرم افزار منحصراً در تسلط فنی نهفته است و ذاتاً هیچ اشکالی در آن وجود ندارد. این فقط به این معنی است که فرصت زیادی برای شما وجود دارد اگر علاقه‌مند به تجزیه و تحلیل محصول هستید.

 

جمع بندی

پیش بینی می‌شود که بازار تجزیه و تحلیل محصول در سال‌های آینده به بیش از 25 میلیارد دلار برسد، بنابراین دانش تجزیه و تحلیل محصول تخصصی نیست که به این زودی‌ها کارایی خود را از دست بدهد. و همانطور که نقش‌های متمرکز بر مدیریت داده، مهم شناخته شده‌اند و به تنهایی به عنوان شغل‌های تمام وقت مشخص شده‌اند، مهندسی تجزیه و تحلیل محصول به راحتی می‌تواند به همان اندازه مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر، هر شرکتی با یک محصول نرم افزاری، می داند که تجزیه و تحلیل محصول یک قطعه مهم از پازل برای رسیدن به موفقیت است. هر چه بیشتر در این زمینه متخصص شوید، بیشتر می‌توانید از آن دفاع کنید و بیشتر خود را در بحث‌های مهمی خواهید دید که منافع تیم‌ها را به دنبال دارد.

لوگوی وبلاگ آنالیکا

ثبت دیدگاه