وبلاگ آنالیکا
انواع داده‌های محصول

انواع داده‌های محصول

در عصر داده و تحلیل اطلاعات، داشتن داده‌های کافی برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و داده‌محور اهمیت بالایی دارد. اما از آنجایی که حجم داده‌ها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند بسیاری از کسب‌و‌کارها به این فکر می‌افتند که با آن حجم از اطلاعات چه کنیم؟

مطابق پیش‌بینی‌ها، تا سال 2025، 175 زتابایت داده تولید خواهد شد و داده‌های شما در میان همه این داده‌ها قرار دارد؛ از جمله داده‌های تولید شده توسط مشتریان شما و همچنین داده‌هایی که برای عملیات روزانه کسب‌وکار شما مهم هستند. در این بین، نیاز به یافتن ابزار مناسب برای مدیریت انواع مختلف داده‌ها به پیچیدگی این موضوع اضافه می‌کند.

نمودار حجم داده‌ سالیانه در جهان

مانند بسیاری از کارها، سازماندهی و برنامه‌ریزی اولین قدم برای موفقیت است، خواه به دنبال افزایش کارایی عملیاتی بوده یا در پی بهبود تجربه کاربر یا نوآوری برای افزایش سهم بازار باشید.

در ادامه به بررسی چارچوبی برای سازماندهی داده‌ها می‌پردازیم که می‌تواند در صنایع و مشاغل مختلف در هر اندازه‌ای، استفاده شود. همچنین در مورد ابزارهایی صحبت می‌کنیم که برای انواع خاصی از داده‌ها مناسب هستند.

انواع داده‌ برای یک محصول

داده‌ها از سه گروه اصلی تشکیل می‌شوند:

  1. داده‌های درباره کاربران
  2. داده‌های عملیات تجاری
  3. داده‌های ایجاد‌ شده توسط کاربران

دسته‌بندی داده‌ها

در ادامه هر یک از این دسته‌بندی‌ها را توضیح می‌دهیم.

داده‌های درباره کاربران
به طور کلی داده‌های مربوط به کاربران شامل اطلاعاتی از هویت افراد و کارهایی که انجام می‌دهند، است.

به عنوان مثال یک برنامه اشتراک‌گذاری تصویر را در نظر بگیرید. داده‌های مربوط به کاربران عبارتند از:

  1. نام، ایمیل و سایر اطلاعات پروفایل کاربر
  2. زمان و مکانی که کاربر تصویری را در برنامه به اشتراک می‌گذارد.
  3. تصاویری که از کاربر دیگری را می‌پسندد.
  4. نظری که درباره یک تصویر می‌دهد.
  5. میزان تعامل کاربر با برنامه.

مدیران محصول و کارشناسان بازاریابی می‌توانند از این داده‌ها برای بررسی چگونگی رشد، مشارکت و حفظ پایگاه کاربری خود استفاده کنند. در اقتصاد رقابتی امروز، هزینه به دست آوردن یک کاربر جدید بالا است، بنابراین باید با حفظ و افزایش طول عمر کاربر هزینه را جبران کنید. به عنوان مثال، اگر 10 واحد برای به دست آوردن یک کاربر جدید خرج می‌کنید، اگر می‌خواهید سود کنید، باید بیش از این مقدار در طول عمر آن کاربر به دست آورید.

به همین دلیل است که جمع‌آوری داده‌های مربوط به کاربران بسیار مهم است. جمع‌آوری داده‌ها به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی باعث حفظ یا ریزش کاربران می‌شود. این داده‌ها باید برای افرادی در تمام سطوح فنی که نیاز به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده دارند، در دسترس باشد. هر زمان که یک مدیر محصول یا یک کارشناس بازاریابی سؤالی مانند «کاربران من در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند؟» یا «کدام عوامل باعث جذب کاربران می‌شود؟»، داشته باشد، باید بتواند پاسخ‌های خود با استفاده مؤثر از این داده‌ها بدست آورد.

 

لوگوی آنالیکا

راه حل های قدرتمند، بازاریابی هوشمند

آنالیکا برای تجزیه و تحلیل این نوع داده‌ها ساخته شده است. در آنالیکا، اقداماتی که کاربران انجام می‌دهند رویداد نامیده می‌شوند و اطلاعات کاربران (مانند موقعیت مکانی کاربر و آدرس ایمیل و غیره) جمع‌آوری می‌شوند. این ردیابی داده‌ها، سازماندهی و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به کاربرانتان را برای شما آسان تر می کند؛ بدون نیاز به نوشتن حتی یک خط کد در برنامه.

داده‌های عملیات‌ تجاری

داده‌های عملیات‌ تجاری شامل داده‌های فرآیندهایی است که بدون آن‌ها کسب‌وکار شما انجام نمی‌شود.

بررسی این داده‌ها اولین گام در موفقیت کسب‌و‌کار شما است. بدون آن، شما هیچ شناختی در مورد آنچه که واقعاً انجام می‌شود یا مقدار سود و زیان خود، ندارید. درک این داده‌ها به شما کمک می‌کند تا کار خود را توسعه دهید، و به طور مستقیم بر میزان درآمد و معیارهای اصلی شما تأثیر‌گذار است.

برنامه اشتراک‌گذاری تصویر را در نظر بگیرید، داده‌های عملیات‌ تجاری می‌تواند تعداد تصاویر در حال آپلود در برنامه باشد. چرا که هدف برنامه ذخیره و اشتراک‌گذاری این تصاویر است، بنابراین اگر تصویری در برنامه ذخیره نشود، برنامه اجرا نشده و کاربران را از دست می‌دهد.

کسب‌وکارها معمولاً می‌خواهند ابتدا این داده‌ها را ردیابی کنند، زیرا می‌تواند احتمال رسیدن به موفقیت شما را پیش‌بینی کند. این نوع داده‌ها معمولاً توسط یک تیم اختصاصی از تحلیلگران داده که از ابزارهای هوش تجاری (BI) استفاده می‌کنند، مدیریت می‌شود. این ابزارها برای کار کردن به مهارت ها و دانش فنی زیادی نیاز دارند و تحلیل‌های لازم برای اجرای عملیات تجاری را ارائه می‌دهند. ابزارهای BI می‌توانند به سؤالاتی مانند «تأثیر استراتژی قیمت‌گذاری جدید ما چیست؟» یا «چگونه باید قابلیت‌های جدید را بر اساس مقدار درآمدزایی هر کدام اولویت‌بندی کنیم؟» پاسخ دهند.

داده‌های ایجاد شده توسط کاربران
داده‌های ایجاد شده توسط کاربران شامل بازخورد و ایمیل‌های پشتیبانی و همچنین داده‌هایی است که به دلیل وجود فعالیت کاربران ایجاد می‌شوند.

تفاوت اصلی بین داده‌های ایجاد شده توسط کاربران و داده‌های درباره کاربران در این است که داده‌های درباره کاربران را شما انتخاب می‌کنید تا ردیابی شود، اما این نوع از داده‌ها را کاربران انتخاب کرده‌اند تا به اطلاع شما برسانند.

کسب‌وکارها معمولاً این نوع داده‌ها را با ابزارهایی مانند Medallia دنبال می‌کنند تا به سؤالاتی مانند مقدار رضایت مشتریان یا نحوه مدیریت تیم پشتیبانی برای کاهش خطاها، پاسخ دهند. همچنین مهندسان داده از این اطلاعات برای کنترل و درک نحوه عملکرد برنامه استفاده می‌کنند.

با آنالیکا هر کاری که بازدید کنندگان وب سایت شما انجام می دهند را بصورت ویدیوی ضبط شده تماشا کنید، توسط گزارشات و نمودار ها، داده های تجزیه و تحلیل شده را مشاهده نمایید و با ایجاد هدف برای بخش های مهم وب سایت خود و ارسال پیام هدفمند، نتایج بهتر کسب کنید.

نتیجه
هر روز داده‌های بیشتری ایجاد می‌شود. لذا درک و تحلیل آن می‌تواند دشوار باشد. اما برای هر کسب‌وکاری، جمع‌آوری و استفاده مؤثر از داده‌ها ضروری است و به هر تیمی قدرت می‌دهد که از داده‌ها برای رشد شرکت خود استفاده کند. خواه داده‌های مربوط به کاربران، داده‌های عملیات تجاری، یا داده‌های ایجاد شده توسط کاربران باشد.

هر نوع داده معمولاً نیازهای متفاوتی را برطرف می‌کند و به ابزارهای مختلفی نیاز دارد. به عنوان مثال، داده های مربوط به کاربران کمک می‌کند تا محصولات بهتری ساخته شود یا داده‌های عملیات تجاری چالش‌های کسب‌و‌کار و فرصت‌های کسب درآمد را آشکار می‌کنند و یا داده‌های ثبت شده توسط کاربر نیز باعث درک بهتر تجربه مشتری می‌شود و به رفع ایرادات محصول کمک می‌کند.

البته، بر اساس شرایط و نیازهای خاص کسب و کار شما، این دسته‌بندی داده‌ها اغلب با هم همپوشانی دارند. همانطور که عکس آپلود شده در یک برنامه اشتراک‌گذاری تصویر را می‌توان به عنوان هر سه نوع داده طبقه‌بندی کرد، چرا که تصاویر هم اطلاعاتی درباره کاربران‌اند هم برای مدل تجاری برنامه ضروری هستند و هم جز اطلاعاتی هستند که کاربران در اختیار ما قرار می‌دهند.
با این وجود، می‌توانید از این چارچوب برای ساماندهی داده‌های خود در جهت داده محور بودن تحلیل‌ها، استفاده کنید.

 

لوگوی وبلاگ آنالیکا

ثبت دیدگاه